S
S’obre el teló. Apareix,
en una de les sales de la Casa Castellarnau, un home d’uns cinquanta anys, no
massa alt i amb una manera de caminar més aviat apagesada. La nineta dels ulls
va resseguint l’avantsala abans de prendre el seient, com el pensador que medita
en cadascuna de les accions, en un intent de copsar la realitat en la seua
totalitat. No és un bon moment per a l’edició del teatre, i ell n’és ben
conscient. La creació literària es veu limitada per les exigències d’un guió de
televisió i moltes obres només són escrites a fi d’ésser escenificades. La seua
dèria, però, és el teatre en essència pura. Ens ho expliquen les seues faccions
encasellades que resten al voltant d’uns ulls blaus amb una expressió
lleugerament eclipsada per les ulleres que llisquen al bell mig del nas xato no
exempt d’una presència pilosa que habita en un dels orificis. Com si es tractés
del propi Oller que ell recreà davant
d’un boc de cervesa, el musell superior, sempre en consonància amb l’efusió de
la mirada, ens aproxima al món del teatre tot teoritzant sobre els
condicionants i el llenguatge propis del gènere. Les pronunciades arrugues del
front s’articulen en forma de plecs a mesura que el cap assenteix amb certa
vehemència la pronúncia d’ un gran judici:«Sabent escriure no n’hi ha prou.»
L’escena s’intensifica. Ha confessat generosament a qui l’escolta una gran
veritat que pot servir, qui sap si a aquests nous «guionistes», per redreçar
l’status quo del panorama teatral. Membre del grup d’escriptors tarragonins La gent
del llamp, és gestor cultural a la Casa Castellarnau de Tarragona i ha guanyat
un premi Sagarra per una traducció de Samuel Beckett i un premí crítica Serra
d’Or.
Un cop finida la intervenció, reprèn la
posició de partida amb les mans entrellaçades que reposen a sobre la taula, i
la vista, continua clavada en aquesta unió entre falanges un xic movedisses,
sense anells ni altres divises de compromís. Retorna a la intervenció. Aquest
cop, les mans se separen suaument i, dirigides per l’èmfasi dels mots que
articula, aquestes ballen una bella dansa en sintonia amb la sintaxi i encara més emparentades amb la semàntica de
l’oració. L’obra de teatre és en la seua ment. La visió de la realitat, la
manera de percebre allò succeït, és, per al seu enteniment, tridimensional i
l’acció que posteriorment recrearà, com a bon dramaturg, se la imagina de forma
simultània. La capacitat d’administrar mentalment la realitat des d’una
perspectiva tan singular s’exterioritza amb un posat reflexiu i un xic reservat
que ens fa percebre l’enorme espiritualitat i imaginació del personatge.
L’aparença
informal, representada amb un jersei d’un color fosc per sobre d’una camisa amb
unes estilitzades ratlles, a la vegada resulta elegant i esdevé incapaç d’amagar la distinció de la
seua figura i molt menys de dissimular l’excel·lia de l’ànima. El signes del
temps han calat en la degradació de color dels cabells, que, tot i que encara
es conserven, s’abranden d’una maduresa expressada amb el blanc de les puntes i
la tonalitat grisosa de les arrels. Tot i això, el cuir cabellut, ajudat per
les subtils arrugues d’expressió situades al sud de les parpelles, confessa una
bellesa que, si bé ja no es manifesta de forma rotunda, sí que reté encara
alguns vestigis.
En
la figura de l’home d’uns cinquanta anys, no massa alt i amb un caminar
apagesat, l’expressió severa i els gestos solemnes no permeten entrar l’humor
en escena. Tot esdevé, en Joan Cavallé, seriós i rellevant. Els assumptes de
què teoritza són tractats amb una gran consideració i respecte. D’aquesta
manera, seguint la constant del seu tarannà reflexiu, es qüestiona en un article
el paper del periodista que opina en els mitjans de comunicació. La humilitat,
hereva inqüestionable de la reflexió, és una de les seues millors virtuts.
«Potser és una manifestació de vanitat pensar que la teva opinió val la pena»
deia en un article publicat a l’Avui.
Escriptor de novel·les, traductor, dramaturg i gestor cultural, viu i treballa
per la cultura. Si bé l’actitud davant
el públic no és gaire entusiasta, si que ens vol manifestar, abans que s’abaixi
el teló, el seu amor més sincer i desinteressat vers el teatre i la literatura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada