Estàvem asseguts l’un al costat de l’altre. Davant del banc reposava
el pare amb els peus al davant i cobert per quatre parets que mai més el
deixarien sortir. Una vegada fou setiat al sepulcre, els xiprers contemplaren
amb una indiferència absoluta aquell adéu. Jo només podia recordar els millors
moments que havia passat al seu costat, ell es resignava a acceptar-ho. Sabia
que no podíem continuar i que la meua vida acabava de començar just en aquell
moment. Havíem passat vuit anys junts, i la nit anterior, abans que sonés el
maleït telèfon que em duia la nova, estava decidida a mirar-lo per primer cop
als ulls i dir-li allò que feia temps que li hauria d’haver dit. Pocs minuts
abans de saber la mort del pare, en arribar a casa, ens vam abraçar amb els
ulls plorosos i si no hagués sigut per aquella maleïda trucada potser haguéssim
fet l’amor per última vegada.
Sempre he
tingut vocació de projectar-me a la societat. De fet, el meu millor amic em
defineix com l’altruisme portat a l’extrem. No sé si és ben bé cert, simplement
considerava banals els problemes que m’explicaven els meus amics en comparació
amb la dissort d’aquelles criatures innocents que dia rere dia eren les
víctimes de la guerra i la misèria humana. Existeix una cosa més cruel que la
mort d’un nen? Era incapaç de comprendre, doncs, la frustració de l’Andrés per
no poder comprar-se el cotxe dels seus somnis després de la important retallada
del seu sou. Era incapaç de comprendre, també, moltes altres coses que per a
ell tenien una importància més rellevant que un vehicle de quatre rodes.
Abans de rebre la maleïda trucada, com un àngel
caigut del cel, aparegué algú que em donà l’espenta definitiva per a prendre el
determini. Aquella setmana havia d’anar a Viena amb l’Andrés però a última hora
uns companys de classe em van dir que feien una exposició de pintura sobre el
sostre de la sala de ball de la Casa Castellarnau i vaig preferir quedar-m’hi,
amb totes les conseqüències que això comportà. Un altre cop hi havia una cosa
més important que ell. Tanmateix, el
caos representat en les pintures d’aquella casa centenària m’abstreia de la mala
consciència per haver bandejat el viatge. La majoria de divinitats apareixien
de manera espontània i, aigua, terra, aire i foc donaven un aspecte mortal a la
deessa Atena, que estava acompanyada per tres amorets.
—Què hi busques, en ella? —Era la veu d’un home que tot i haver passat
bastants primaveres, les seues faccions dissimulaven els últims deu anys. Un
calfred em pujà de sobte per la columna vertebral. La seua cara em resultava
coneguda però estava segura, al mateix temps, que no l’havia vist mai abans.
—Qui és vostè? —Li vaig preguntar un xic incrèdula.
—Perdoni que no m’hagi presentat abans. Em dic Víctor, sóc professor
de belles arts i estic fent un estudi sobre el patrimoni cultural de la ciutat.
No havia vist mai una persona tant abocada a una imatge, com si busqués alguna
cosa en ella, qui sap si algun consell.
—Potser té raó...
No sé ben bé
com d’unes paraules vàrem passar a unes altres, però aquell desconegut em va
fer veure allò que estava obviant des de feia temps: no l’estimava i havia
d’aprendre a estar sola. La veu fràgil i trencada de la meua mare encara
ressona ara en el meu pensament, que ha tornat a prioritzar, fins i tot en la
fi de la història, una altra cosa abans que l’Andrés.
Confons l'adéu del pare i del xicot... gratuïtament? No aconsegueixes lligar-ho argumentalment (revisa la redacció de l'escena de la tomba). Aquí expliques unes coses que no són als altres relats (diferències de caràcter, la trucada interromp alguna cosa...) Aquesta modalitat coixeja més que les altres, les causes i conseqüències dels fets poden estar més ben enllaçades. Però has fet una bona feina.
ResponElimina