La mare de la Patrícia al·ludia l’Andrés davant de les veïnes com el
xicot de sa filla de tota la vida quan els hi explicava que duien vuit anys
festejant. La Patrícia estudiava un postgrau relacionat amb la història de
l’art i dedicava la majoria de temps lliure a col·laborar en activitats de
servei social.
Des de feia uns quants mesos, l’Andrés tenia dos
bitllets d’avió comprats per anar a Viena amb ella. Tanmateix, dos dies abans
del viatge, quan ja tenien alguns accessoris col·locats a la maleta, un company de classe la trucà.
-Ei
Jordi!...Dius que hi ha una exposició aquesta setmana?....Dons potser sí que
paga la pena visitar-la....Decidit: hi aniré!
Abans que la Patrícia tingués temps de penjar el
telèfon, l’Andrés, que estava assegut a la banda oposada del llit, apagà
bruscament el llum de l’habitació. Ella romangué dreta, amb el telèfon a
l’orella i presa per la foscor. El llum, aquella nit, no es tornaria a
encendre, ni tampoc hi hauria un intercanvi de paraules entre els qui portaven
vuit anys de festeig.
L’endemà la Patrícia es dirigí amb els seus
companys de classe a l’exposició de la sala de ball de la Casa Castellarnau. La
jove i bella noia restà uns minuts palplantada davant del sostre de la sala on
hi havia representada la deessa Atena amb tres amorets al costat. Amb l’esguard fixat al sostre, les faccions de
la cara s’alleugerien, els muscles es relaxaren i els dits que subjectaven una
bossa, en esdevenir inerts, deixaren anar al terra la peça de cuir on hi
guardava les pertinences més importants. Semblava una peregrina que havia arribat
a l’indret de l’encontre. Feia estona que els companys, sense que ella se
n’adonés, havien marxat d’aquella sala de la casa. Un home d’uns cinquanta
anys, de sobte, en veure-la, se li atansà i li dirigí unes paraules.
—Què hi busques, en ella?
—Qui és vostè?
—Perdoni que no m’hagi presentat abans. Em dic Víctor, sóc professor
de belles arts i estic fent un estudi sobre el patrimoni cultural de la ciutat.
No havia vist mai una persona tant abocada a una imatge, com si busqués alguna
cosa en ella, qui sap si algun consell.
—No s’equivoca vostè.
—Necessita el seu bon judici?
—No sé que m’aconsellaria.
—No busquis cap indicació. Atena ja ha acabat amb la seua missió. T’ha
obert els ulls. L’art té la funció de persuadir i despertar les ànimes, però el
decurs de la vida l’ha de determinar la teua voluntat. Ella estirà perpètuament
en aquesta sala, ets tu qui ha d’actuar.
En arribar a casa, la Patrícia mostrava signes
evidents d’inquietud; el seu caminar era descompassat i el moviment inestable
dels pits i del coll advertia la dificultat de respirar degudament. Al menjador
topà amb l’Andrés, a qui confessà, quan semblava que els pulmons podien
assimilar l’aire de millor manera, que no l’estimava com l’hauria d’estimar.
Després pronuncià la paraula màgica: perdona’m!. Ella es quedà asseguda al sofà
amb els ulls clavats al terra, ell es dirigí al balcó a fumar mentre mirava el
cel.
Hi ha algunes coses (poques) que no et pots permetre des de la perspectiva d'un narrador objectiu. Saps quines són?
ResponElimina