Feia vuit anys que festejava amb l’Andrés. Ma mare davant de les
veïnes l’al·ludia com el xiquet de tota la vida. A mi em feia certa gràcia sentir aquestes
paraules de la seua boca, però no me les acabava de creure si no hi posava una
mica de fe. Durant aquell temps estudiava un postgrau relacionat amb la
història de l’art i col·laborava en
activitats de servei social. Notava que cada vegada dedicava menys temps
a cultivar la relació amb l’Andrés, però ja ens anava bé, o almenys, això creia
jo. La setmana següent havia d’anar a Viena amb ell a veure les pintures de
Rubens, però a última hora un company de classe em va dir que feien una
exposició de pintura sobre el sostre de la sala de ball de la Casa Castellarnau
i vaig preferir quedar-m’hi, amb totes les conseqüències que això comportà. Un
altre cop hi havia alguna cosa més important que ell. Tanmateix, el caos
representat en les pintures d’aquella casa centenària m’abstreia de la mala
consciència per haver bandejat el viatge. La majoria de divinitats apareixien
de manera espontània i, aigua, terra, aire i foc donaven un aspecte mortal a la
deessa Atena, que estava acompanyada per tres amorets.
—Què hi busques, en ella? —Era la veu d’un home que tot i haver passat
bastants primaveres, semblava que les faccions dissimulaven els últims deu anys. Un
calfred em pujà de sobte per la columna vertebral. La seua cara em resultava
coneguda però estava segura, al mateix temps, que no l’havia vist mai abans.
—Qui és vostè? —Li vaig preguntar un xic incrèdula.
—Perdoni que no m’hagi presentat abans. Em dic Víctor, sóc professor
de belles arts i estic fent un estudi sobre el patrimoni cultural de la ciutat.
No havia vist mai una persona tant abocada a una imatge, com si busqués alguna
cosa en ella, qui sap si algun consell.
—No s’equivoca vostè. Diuen que ella és la deessa de la intel·ligència
i del bon judici, però, ja la veu en aquest sostre, sembla tan humana i tan
dona, que inspira confiança.
—Necessita el seu bon judici?
—No sé que m’aconsellaria. He vist molts dubtes reflectits en ella i
no se si l’estimo com l’hauria d’estimar.
—No busquis cap indicació. Atena ja ha acabat amb la seua missió. T’ha
obert els ulls. L’art té la funció de persuadir i despertar les ànimes, però el
decurs de la vida l’ha de determinar la teua voluntat. Ella estirà perpètuament
en aquesta sala, ets tu qui ha d’actuar.
Una sensació d’inquietud m’abrandà. Sentia que el cor bombejava la
sang amb tanta brutalitat que agafar aire se’m feia feixuc i, com més
m’aproximava a casa, més se’m tancaven les parets de l’esòfag. Un cop dins, em
vaig omplir de coratge i li vaig confessar que no l’estimava. Després li vaig
demanar perdó. Les llàgrimes de l’un i de l’altre es confongueren en una dolça
abraçada. Quan ens soltàrem, ell es dirigí al balcó i jo, asseguda al sofà
encara sorpresa del pas de havia fet, pensava en tot aquell temps que li havia
fet perdre, en tot aquell amor que no vaig saber correspondre i, sobretot, en
com no me n’havia volgut adonar fins que un desconegut, a través de la
interpretació de l’art, em féu reaccionar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada